ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011

ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σε ιδιώτες τα σκουπίδιαμε τη μέθοδο ΣΔΙΤ

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιώργος Παπακωνσταντίνου και ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Πάρις Κουκουλόπουλος, απεύθυναν χαιρετισμό στην ημερίδα, «Έργα διαχείρισης απορριμμάτων του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής: Κίνδυνοι, προβλήματα και προοπτικές». Στην ομιλία του ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου ξεκαθάρισε ότι το όλο progect θα δωθεί σε ιδιώτες, ενώ δεν απέρριψε καμία μέθοδο, ούτε ακόμα και αυτές που είναι επιβλαβής για την κοινωνία

ΟΜΙΛΙΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Καλημέρα σε όλους. Η ημερίδα που οργανώνουμε το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το Υπουργείο Εσωτερικών, η Περιφέρεια Αττικής και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής είναι η συνέχεια μιας δουλειάς που έχει γίνει τους προηγούμενους μήνες.

Θα ξεκινήσω λέγοντας το προφανές, το ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων είναι κορυφαίο θέμα, όχι απλώς περιβάλλοντος, αλλά και θέμα δημόσιας υγείας, θέμα εικόνας της χώρας στο εξωτερικό. Είναι ζήτημα το οποίο ταλαιπωρεί και ταλανίζει την ελληνική κοινωνία, εδώ και δεκαετίες. Αλλά δεν είναι ζήτημα, το οποίο δεν έχει λύσεις. Γιατί λύσεις υπάρχουν, εφαρμόζονται παντού στο εξωτερικό, επιτυχημένα. Κι είναι αδιανόητο η Ελλάδα, το 2011, να είναι τόσο πίσω σε αυτό το μεγάλο ζήτημα. Επιπλέον, η διαχείριση απορριμμάτων είναι και ζήτημα ανάπτυξης. Μια χώρα σε ύφεση, η οποία χρειάζεται επενδύσεις, πρέπει να πηγαίνει με ταχύτητα και με αποτελεσματικότητα στην επίλυση ζητημάτων που, ταυτόχρονα, θα φέρουν επενδύσεις, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, νέες τεχνολογίες και θα μπορέσουν να δώσουν ζωή σε τοπικές κοινωνίες.

Όποιος παρακολουθεί τις εξελίξεις, βλέπει ότι εδώ και δυο χρόνια, από τη στιγμή που συστάθηκε το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, έχει επιχειρηθεί να σχηματοποιηθεί μια συνολική πολιτική για αυτά τα ζητήματα, που, βέβαια, ξεκινάει από τα θέματα ανακύκλωσης, τα θέματα που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση στην πηγή και φτάνει μέχρι εδώ που είμαστε σήμερα, τις μεγάλες λύσεις, αν θέλετε, για την επεξεργασία. Εδώ και κάποιους μήνες, έχουμε επιταχύνει αυτή την προσπάθεια. Και θέλω εδώ να τονίσω και να ευχαριστήσω όχι μόνο το συναρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών και ειδικά τον Πάρι Κουκουλόπουλο, αλλά και την Περιφέρεια Αττικής και την Αποκεντρωμένη Περιφέρεια για το γεγονός ότι, ίσως μετά από πολλά χρόνια, για να μην πω για πρώτη φορά, υπάρχει τόσο στενή εποικοδομητική και ουσιαστική συνεργασία, χωρίς την οποία δεν θα μπορούσαμε να είμαστε εδώ που είμαστε σήμερα.

Όλοι ξέρουμε ότι αυτό το οποίο επιχειρούμε να κάνουμε είναι σύνθετο. Έχει μια πολύ μεγάλη πολυπλοκότητα και είναι και επείγον, γιατί έχουμε ένα σύντομο χρονικό παράθυρο το οποίο κλείνει. Κλείνει γιατί ξέρουμε, ότι σε τρία-τέσσερα χρόνια από τώρα, οι υπάρχοντες χώροι δεν θα επαρκούν πλέον και δεν έχουμε καμία διάθεση όλοι μας σαν πολίτες της περιοχής, πολίτες της χώρας να ζήσουμε σε τριτοκοσμικές καταστάσεις.

Αυτό σημαίνει, ότι πρέπει να προχωρήσουμε συντεταγμένα σε λύσεις δοκιμασμένες και ταυτόχρονα σε λύσεις που θα γίνουν αποδεκτές από τις τοπικές κοινωνίες. Γι’ αυτό και δίνουμε μεγάλη έμφαση στη δημόσια διαβούλευση και γι’ αυτό ξεκινήσαμε την προσπάθεια αυτή.

Μέχρι τώρα, μετά από πολύ συζήτηση, μετά από πολύ δουλειά ξεκινήσαμε δημόσια προκήρυξη στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, στις 22 Αυγούστου, για την πρώτη εκδήλωση ενδιαφέροντος για την προκήρυξη διαγωνισμού που αφορά στη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική για ένα 1.350.000 τόνους. Στη συνέχεια, έγινε δημόσια διαβούλευση, η οποία ξεκίνησε στις 15 Σεπτεμβρίου και έληξε πριν από μερικές ημέρες. Το επόμενο βήμα είναι η σημερινή συζήτηση, στην οποία έχουμε καλέσει, τους εμπλεκόμενους Δήμους, φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, φορείς της αγοράς, για να εκφέρουν την άποψή τους πάνω στο πώς προχωράμε και στα ανοιχτά ζητήματα που υπάρχουν. Και με βάση αυτό θέλουμε, τους επόμενους δύο μήνες, να προκηρύξουμε πλέον αυτά τα έργα, μετά από σχεδόν μια δεκαετία, κατά την οποία υπήρξε συζήτηση, αλλά δεν έχει υπάρξει πρόοδος.

Τώρα, όλοι ξέρουμε ότι υπάρχουν κάποιοι κρίσιμοι παράμετροι σχεδιασμού, η ποιοτική και η ποσοτική σύσταση των αποβλήτων, οι περιβαλλοντικοί στόχοι που συνδέονται με απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ο βαθμός ανάπτυξης της αγοράς για την αξιοποίηση των προϊόντων, κομπόστ, ανακυκλώσιμα, δευτερογενές στερεό καύσιμο. Κι αυτές οι παράμετροι επηρεάζουν σημαντικά και την αποτελεσματικότητα των λύσεων, που θα επιλεγούν τόσο από οικονομικής πλευράς, δηλαδή βιωσιμότητα των μονάδων, απαιτούμενο τέλος χρήσης, όσο και από τεχνική και περιβαλλοντική άποψη, βαθμός αξιοποίησης δευτερογενών προϊόντων, τελική εκτροπή από την ταφή κ.ο.κ..

Θέλω να τονίσω, ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως μητροπολιτικό συγκρότημα στην Ευρώπη ή στον κόσμο, στο οποίο να έχει βρεθεί ολοκληρωμένη και ασφαλής για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας λύση, χωρίς μονάδες επεξεργασίας και αξιοποίησης των απορριμμάτων και χώρους ταφής των απορριμμάτων.

Δεν υπάρχουν άλλες λύσεις διαφορετικές από αυτές που υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο και δεν επιχειρούμε να εφαρμόσουμε τίποτε άλλο από παρόμοια λύση, η οποία να δουλέψει για την Αττική. Όπως σε όλες τις μητροπολιτικές περιοχές ευρωπαϊκών χωρών, στο Παρίσι, στο Λονδίνο, στη Στοκχόλμη, στη Βιέννη, στην Κοπεγχάγη, στο Βερολίνο, η λύση είναι ο συνδυασμός σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας των απορριμμάτων μαζί με εκτεταμένα προγράμματα ανακύκλωσης. Και άρα, θεωρούμε ότι όποιος επιχειρεί να αντιδιαστείλει τα δύο ή να χρησιμοποιήσει μια λογική ότι αυτές οι σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας δεν χρειάζονται, αν υπήρχε μια εναλλακτική πολιτική, απλώς δεν παρακολουθεί αυτό που συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο συνδυασμός είναι το μόνο το οποίο μπορεί να λύσει το ζήτημα.

Εδώ, λοιπόν, θεωρούμε ότι από τη δουλειά που έχει ήδη γίνει, από τις αναλύσεις που μας έχουν παρουσιαστεί, ο συνδυασμός αυτών των δοκιμασμένων τεχνολογιών, μπορεί να φέρει λύση και στην Ελλάδα. Και γι’ αυτό ξεκινήσαμε όλη αυτή τη διαδικασία, κι είμαστε απολύτως ανοιχτοί σε όλες τις τεχνολογίες που μπορούν να δοκιμαστούν και έχουν δουλέψει με επιτυχία σε άλλες παρόμοιες ευρωπαϊκές χώρες με παρόμοια προβλήματα.

Έχουμε μεγάλη καθυστέρηση. Αυτή την καθυστέρηση μπορεί να την μετατρέψουμε σε πλεονέκτημα, αξιοποιώντας την πιο σύγχρονη διεθνή εμπειρία. Προτείνουμε τη χρήση του χρηματοοικονομικού σχήματος των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, ενός δοκιμασμένου σχήματος, το οποίο έχουμε συζητήσει με το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, που έχει και την ευθύνη των ΣΔΙΤ. Πρόκειται για ένα σχήμα, που πρέπει να προσαρμοστεί στα χρηματοοικονομικά δεδομένα και τις δυσκολίες της στιγμής, που ξέρουμε ότι μπορούν να βρουν χρηματοδότηση.

Είμαστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι στο ζήτημα αυτό κι από την πλευρά της η πολιτεία θα κάνει ό,τι μπορεί για να γίνουν τα σχήματα αυτά βιώσιμα, να προσελκύσουν επενδυτές, οι οποίοι θα ολοκληρώσουν τα έργα στο χρονικό διάστημα που απαιτείται. Αλλά ταυτόχρονα, αναλαμβάνοντας σε μια τέτοια επένδυση ο καθένας και το επιχειρηματικό ρίσκο και όλες τις παραμέτρους που πρέπει να κάνει ένας ιδιώτης επενδυτής.

Έχουμε διανύσει δρόμο, αλλά μένει ακόμη πολύς δρόμος να διανύσουμε και η ταχύτητα μετάβασης θα εξαρτηθεί όχι μόνο από το πόσο η κεντρική διοίκηση και οι αυτοδιοικητικές αρχές θα κάνουν τη δουλειά τους. Έχουμε να λύσουμε μία σειρά από διαδικαστικά προβλήματα, τα οποία έχουμε δρομολογήσει και στα οποία πιστεύουμε ότι υπάρχουν λύσεις. Η ταχύτητά μας θα εξαρτηθεί, κυρίως, από το πόσο θα πείσουμε και τις τοπικές κοινωνίες να συνταχθούν μαζί μας σε μία προσπάθεια που στο τέλος της θα βρει όλους κερδισμένους. Τους μόνους που δεν θα βρει κερδισμένους είναι αυτούς οι οποίοι είναι βολεμένοι με τη σημερινή κατάσταση. Όλοι οι άλλοι, οι πολίτες, η δημόσια υγεία, η ποιότητα του περιβάλλοντος, θα έχουν κέρδος. Εδώ, λοιπόν, χρειαζόμαστε μία εξαιρετικά στενή συνεργασία - έργων και εγώ είχα χθες συνάντηση και με τους Δημάρχους των περιοχών - για να προχωρήσουμε γρήγορα στην υλοποίηση αυτών των.

Θέλω ότι, σήμερα, έχουμε μια συνάντηση εργασίας, κατά την οποία θέλουμε να ακούσουμε από όλους εσάς παρατηρήσεις, σχόλια σε συνέχεια της δημόσιας διαβούλευσης, να ακουστούν αυτά και δημοσίως, για να προχωρήσουμε γρήγορα στα τεύχη προκήρυξης και να υλοποιήσουμε ένα έργο που πιστεύουμε ότι θα αλλάξει την Αττική. Είναι από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα που έχει η χώρα μπροστά της τα επόμενα χρόνια.

ΟΜΙΛΙΑ ΠΑΡΙ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

Καλημέρα σας. Στη συνέχεια αυτών που είπε ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, θέλω από την πλευρά μου να τονίσω, έχοντας μια πολύχρονη ενασχόληση και γνώση γύρω από το ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων, πιστεύω βαθιά ότι η κατάσταση στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων στην πατρίδα μας είναι αποκαλυπτική για τις αιτίες που προκαλούν την κρίση που αντιμετωπίζουμε, αλλά και το τι πρέπει να κάνουμε.

Ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν - δεν είμαι μόνος μου, είμαστε πάρα πολλοί-, ότι στη χώρα πρέπει να γίνει μια συνολική και καθολική προσπάθεια βελτίωσης της ικανότητάς μας, που να μην αφήσει τίποτε ανέγγιχτο.

Διαφορετικά θα δυσκολευτούμε πάρα πολύ να ξεπεράσουμε την κρίση την οποία αντιμετωπίζουμε. Και αυτό που λέω είναι πάρα πολύ δύσκολο δεν είναι καθόλου εύκολο, γιατί στην Ελλάδα η βασικότερη συνήθειά μας, αυτό που έχει εγγραφεί στο εθνικό μας DNA, είναι η «μετάθεση ευθυνών». Σπανίως αναγνωρίζουμε ο καθένας τις ευθύνες μας και πολύ εύκολα αναγνωρίζουμε ευθύνες σε άλλους ή τις ρίχνουμε σε άλλους.

Να δούμε ψυχρά τι συμβαίνει στη διαχείριση απορριμμάτων στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή. Συναρμοδιότητες από Υπουργεία, από κεντρικούς και αποκεντρωμένους φορείς, σχεδιασμοί που σηκώνουν πολύ νερό, να το πω απλά, μια κατάσταση σε όλη την Ελλάδα η οποία δεν αντέχει σε κριτική, αλλά θα πρέπει να μας προβληματίζει.

Ενδεικτικά να πω ότι οι περιφερειακοί σχεδιασμοί στη Στερεά Ελλάδα μιλάνε για 11 εργοστάσια, στο Νομό Ηλείας για 2. Την ίδια ώρα καμία επένδυση δεν γίνεται και την ίδια ακριβώς στιγμή για να χωροθετήσει κανείς ένα σταθμό μεταφόρτωσης πρέπει να κάνει ατελείωτα παζάρια με τοπικές κοινωνίες και Δημοτικά Συμβούλια για ανταποδοτικά τέλη κ.τ.λ.

Έτσι λοιπόν είμαστε μετέωροι. Στη χώρα επικρατεί μια κατάσταση που αποπνέει μια τριτοκοσμική οσμή, ενώ δεν γίνονται επενδύσεις. Όλη αυτή η αντίσταση είναι στο όνομα του περιβάλλοντος και βέβαια τα πρόστιμα πέφτουν βροχή και αυτή τη στιγμή η χώρα είναι αντιμέτωπη με τη δεύτερη παραπομπή της στο Κολέγιο των Επιτρόπων με πολύ σοβαρή απειλή.

Είναι καθαρό ότι πρέπει να αλλάξουν όλα. Η κεντρική Διοίκηση έχει βαριές ευθύνες, η Αυτοδιοίκηση εξίσου βαριές, οι τοπικές κοινωνίες δεν είναι καθόλου αθώες του αίματος, αλλά και η περιβόητη αγορά της οποίας ένα μεγάλο μέρος εκπροσωπείται εδώ, δεν έχει την καλύτερη συμπεριφορά.

Όποια πέτρα κι αν σηκώσεις σε όλη την Ελλάδα θα βρεις πανσπερμία τεχνολογιών που με μεγάλη ευκολία Δήμαρχοι με χαμηλή ενημέρωση υιοθετούν, θα βρεις, επίσης, κάποιους ανθρώπους της αγοράς που έχουν οδηγήσει τα πράγματα μέσω μελετητικών επιλογών, σε εντελώς αδιέξοδες επιλογές.

Η διαχείριση απορριμμάτων παντού έχει συγκεκριμένες αρχές και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει παντού να διεκδικούμε μια νεοελληνική ιδιαιτερότητα, ακόμη κι εκεί που δεν υπάρχει. Ιδιαιτερότητα είναι τα νησιά μας, είναι ο πολιτισμός μας, η ιστορία μας. Να δεχθώ πως στη διαχείριση απορριμμάτων μπορεί να είναι η σύνθεση τους, με βάση το διατροφικό μας πρότυπο, αλλά σε ό,τι αφορά τη διαχείριση τους υπάρχουν θεμελιώδη κριτήρια on - off, άσπρο - μαύρο.

Είναι η προστασία του περιβάλλοντος, είναι η ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών και είναι το κριτήριο του κόστους. Όλα αυτά βεβαίως, πρέπει να πούμε, ότι στο τέλος αφορούν τον πολίτη. Γιατί ο πολίτης μέσω των τελών καθαριότητας των ανταποδοτικών τελών, έρχεται και πληρώνει ένα συγκεκριμένο τέλος και όλα αυτά βέβαια κοστίζουν στη νέα εποχή πια που δεν μπορεί κανείς να κάνει εκπτώσεις όταν αφορούν τέτοια θέματα. Όλοι εμείς εδώ μιλάμε στο όνομα αυτών που εκπροσωπούμε, αλλά τελικά οι πολίτες είναι αυτοί που πληρώνουν το λογαριασμό. Αυτό να μην το ξεχνάει κανένας μας. Είναι κάτι, θεμελιώδες.

Θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή θέλω να είναι σε γνώση σας ότι από την πλευρά της Κυβέρνησης σε συνέχεια αυτών που είπε ο Υπουργός Περιβάλλοντος ο κ. Παπακωνσταντίνου, έχουμε κάνει δυο πολύ μεγάλα βήματα.

Το πρώτο βήμα είναι ότι δεν υπάρχει πολυφωνία, άρα κακοφωνία. Η Κυβέρνηση δουλεύει σαν να υπάρχει ένας αρμόδιος και όχι συναρμοδιότητα. Όσο κι αν ψάξετε το τελευταίο τετράμηνο - πεντάμηνο δεν θα βρείτε πουθενά χασμωδίες και ζητήματα - ερωτήματα που προκύπτουν από συναρμοδιότητα. Υπάρχει μια άποψη κυβερνητική, και δεν υπάρχουν δέκα. Και μάλιστα έχει υπάρξει μια εξαιρετικά καλή συνεργασία και με αποκεντρωμένους φορείς, έτσι ώστε τα συντεταγμένα θεσμοθετημένα όργανα της πολιτείας, να έχουν μία φωνή και μία άποψη, μια ενιαία προσέγγιση και όχι να άγονται και να φέρονται.

Το δεύτερο που έχουμε κάνει και θέλω να σας είναι γνωστό γιατί εκπροσωπείτε υποψήφιους επενδυτές, είναι ότι έχουν παρθεί κάποιες αποφάσεις. Είναι αποφάσεις της πολιτείας και όχι στενά βέβαια της Κυβέρνησης.

Όλα τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα θα γίνουν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ. Ο λόγος; Δεν υπάρχουν λεφτά για να γίνουν με τη μέθοδο της καθολικής χρηματοδότησης, είναι πάρα πολύ απλό. Και τα έργα πρέπει να γίνουν σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο βέβαια στην Αττική, που έχει και το σοβαρότερο πρόβλημα.

Σε όλα τα έργα θα υπάρχουν τα κριτήρια που σας είπα, κατά συνέπεια το επόμενο διάστημα μέλλεται να υπάρξει μια σχετική συγκέντρωση με επικαιροποίηση των περιφερειακών σχεδιασμών σε όλη την Ελλάδα. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να μιλάμε για 11 εργοστάσια όπως αντιλαμβάνεστε στη Στερεά Ελλάδα, διότι μπορεί να κατασκευάσουμε τα εργοστάσια αν έχουμε λεφτά -που δεν έχουμε τόσα λεφτά- αλλά μετά δεν μπορεί να τα λειτουργήσει κανείς, γιατί τα κόστη είναι τρομακτικά. Είναι πολύ απλό.

Άρα η μέθοδος είναι ΣΔΙΤ. Και έχει μια συνέπεια ακόμη που την ξέρετε καλύτερα από εμάς ότι ο ανάδοχος του ΣΔΙΤ (αυτός που επιλέγεται δηλαδή) επανυποβάλλει περιβαλλοντικούς όρους, που σημαίνει ότι αυτό που λέμε ανοιχτό σε όλες τις τεχνολογίες με συγκεκριμένα όμως κριτήρια, που καθιστούν μια πρόταση τεχνολογικά και περιβαλλοντικά αποδεκτή, μπορεί να επανυποβάλλει και έγκριση περιβαλλοντικών όρων, ακριβώς από την ώρα που έχει μειοδοτήσει ή έχει πλειοδοτήσει -όπως το πάρει κανείς- η πρότασή του για την επένδυση.

Πληροφοριακά λέω κι εδώ σταματώ, ότι από την πλευρά του το Υπουργείο των Εσωτερικών που έχει την αρμοδιότητα εποπτείας των φορέων ολοκληρωμένης διαχείρισης των ΦοΔΣΑ όπως τους λέμε, ξεκινώντας από το ΦοΣΔΑ της Αττικής, θέλω να ξέρετε ότι σε πολύ λίγες εβδομάδες θα λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα. Αλλάζουμε το σχετικό άρθρο του "Καλλικράτη", δεν θα έχουν καμία σχέση με το δημόσιο, θα είναι φορείς ιδιωτικού Δικαίου και όχι Σύνδεσμοι που ανήκουν στο στενό δημόσιο τομέα, για λόγους που νομίζω είναι προφανείς. Δηλαδή δεν είναι δυνατό στις μέρες μας να μιλάμε τώρα για δημόσιες Υπηρεσίες που θα κάνουν τέτοιου τύπου έργα, θα είναι Ιδιωτικού Δικαίου Νομικά Πρόσωπα, για να έχουν την απαραίτητη ευελιξία και τη δυνατότητα να κινηθούν σε όλο αυτό το περιβάλλον, διότι οι επενδύσεις πρέπει να γίνουν για τη χώρα. Θα γίνουν βέβαια και άλλες τομές, που δεν αφορούν την παρούσα συζήτηση στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων.

Σε κάθε περίπτωση όπως σας είπα βιώνοντας επί πολλά χρόνια και από άλλες θέσεις τον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, πιστεύω ότι σε λίγους μήνες κυριολεκτικά -και το πιστεύω και μπορώ να το αποδείξω- θα έχουμε μια εντελώς διαφορετική κατάσταση στην πατρίδα μας σε ό,τι αφορά τον κρίσιμο τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, μόνο που πρέπει να συμβάλλουμε όλοι. Πρέπει να συμβάλλει και η αγορά, πρέπει να συμβάλλει και η Αυτοδιοίκηση, πρέπει να συμβάλλει και η κεντρική Κυβέρνηση, πρέπει όλοι να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας.

Μπορούμε πολύ γρήγορα να έχουμε στη χώρα, μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων. Δεν είναι απλό, αλλά δεν είναι και το δυσκολότερο πράγμα του κόσμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικές προβολές σελίδας