ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τετάρτη, 13 Ιουλίου 2011

Πότε μια χώρα τοποθετείται σε καθεστώς επιλεκτικής χρεωοπίας;

Μία χώρα τοποθετείται σε αυτό το καθεστώς όταν δεν εξυπηρετήσει κάποιες υποχρεώσεις της προς τους πιστωτές της για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (δηλαδή τα ομόλογα που λήγουν για παράδειγμα έως 2013). Ταυτόχρονα, όμως, συνεχίζει να πληρώνει κανονικά τις υπόλοιπες υποχρεώσεις της (τόκοι, λήξεις κ.λ.π.) για τα άλλα έτη.

Άρα δε χρεοκοπούμε επί της ουσίας αλλά δεν έχουμε και λεφτά για να εξοφλήσουμε άμεσα τα χρέη μας.

Ποιος αποφασίζει εάν θα μπούμε στο καθεστώς «επιλεκτικής χρεοκοπίας»;

Στην περίπτωση της Ελλάδας, την σκληρή αυτή απόφαση θα κληθούν να την πάρουν οι ισχυροί της ευρωζώνης και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που έχει μεν ελληνικά ομόλογα, αλλά ούτε που θέλει να ακούει αυτήν την λέξη. Και αυτό γιατί δεν θέλει να καταλήξει με «σκουπίδια» στα χέρια. Δηλαδή, στην περίπτωση που οι οίκοι αξιολόγησης αποφασίσουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε «επιλεκτική χρεοκοπία» η ΕΚΤ, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει έως σήμερα, δεν θα παρέχει ρευστότητα στις εγχώριες τράπεζες με την εγγύηση ομόλογων. Και εδώ αρχίζουν τα προβλήματα!

Πώς θα επηρεασθεί η τσέπη μας;

Αυτό θα εξαρτηθεί από τον χρονική διάρκεια που οι ξένοι οίκοι θα μας φορέσουν την «ταμπέλα» της επιλεκτικής χρεοκοπίας.

Εάν αυτό κρατήσει για λίγους μήνες, τότε η ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών δεν θα πληγεί σημαντικά και κατ’ επέκταση δεν θα υπάρξουν και σημαντικές επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία.

Εάν όμως δηλώσουμε ότι δεν μπορούμε να αποπληρώσουμε τα ομόλογα που λήγουν μέσα σε μια πενταετία -για παράδειγμα- τότε τα πράγματα θα είναι χειρότερα: Οι τράπεζες δεν θα μπορούν να δανειστούν και θα μας δανείζουν ακριβότερα ή καθόλου! Θα υπάρχουν προβλήματα με τις εισαγωγές της Ελλάδας (δεν θα είναι αρκετές ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες για πετρέλαιο, αγαθά κ.λ.π.). Η αγορά θα «στεγνώσει» από κεφάλαια, επιχειρήσεις θα κλείσουν, θέσεις εργασίας θα χαθούν. Και όλοι θα περιμένουν, κατά ένα περίεργο τρόπο, είτε το κράτος να εισπράξει τους φόρους που χάνει ή τους δανειστές μας να βρουν κάποιο νέο σχέδιο να μας σώσουν.

Υπάρχει παράδειγμα από κάποια άλλη χώρα;

Υπάρχει, αλλά ίσως να μην το θεωρήσετε αντιπροσωπευτικό: Η Ουρουγουάη, βρέθηκε σε τέτοιο καθεστώς αλλά μόνο για 17 ημέρες. Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι, το δημόσιο χρέος της Ουρουγουάης ήταν πολύ μικρότερο από αυτό της Ελλάδας και δεν μπορεί να συγκριθεί άμεσα η μία περίπτωση με την άλλη. Και στην περίπτωση της Ελλάδας το πρόβλημα μας γίνεται άμεσα και πρόβλημα όλων των ευρωπαίων ενώ το… «μικρόβιο» μπορεί να διασχίσει ακόμα και τον ατλαντικό ωκεανό!

Υπάρχει κάποιος που θα κερδίσει από όλη αυτήν την ιστορία;

Εάν ψάχνετε απαντήσεις για το ποιοι κερδίζουν με τα καταστροφικά σενάρια γύρω από την ελληνική οικονομία δεν έχετε να κάνετε τίποτε άλλο από το αναζητήσετε ποίοι και πόσα έχουν «ποντάρει» στα λεγόμενα CDS ( credit default swaps). Δηλαδή τα ασφάλιστρα, που διασφαλίζουν του επενδυτές, από τον υποτιθέμενο επενδυτικό κίνδυνο να «τιναχθούν στον αέρα» τα ελληνικά ομόλογα.

Τι απαντά όμως η κυβέρνηση σε αυτό; Ότι η επιλεκτική χρεοκοπία «δεν είναι ένα πραγματικό γεγονός, δεν είναι χρεοκοπία. Είναι μια αξιολόγηση κρατικών ομολόγων που κάνουν οι τρεις γνωστοί οίκοι αξιολόγησης. Δεν δημιουργεί αυτό από μόνο του μια πραγματικότητα, ούτε ενεργοποιεί τον περιβόητο μηχανισμό των CDS».

Τι λένε όμως οι αναλυτές; Ότι τα CDS δεν «πληρώνουν» τους κατόχους τους μόνο σε περίπτωση στάσης πληρωμών μια χώρας, η στην περίπτωση αναδιάρθρωσης του χρέους, αλλά σε οποιοδήποτε «πιστωτικό γεγονός» («credit event»). Και ως πιστωτικό γεγονός μπορούν να θεωρηθούν πολλά πράγματα

Δευτέρα, 11 Ιουλίου 2011

Ο επίπονος Εφαρμοστικός Νόμος...

Από του χρόνου θα αλλάξει το μέτρο των αποδείξεων, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος, αποδίδοντας σε «παρεξήγηση από τη νομοτεχνική διατύπωση» του εφαρμοστικού νόμου του μεσοπρόθεσμου τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για υποχρέωση των φορολογουμένων να δώσουν πίσω στην εφορία μέρος του φορο-μπόνους από τη συλλογή αποδείξεων.
Συγκεκριμένα, η παράγραφος του σχετικού άρθρου στον εφαρμοστικό νόμο αναφέρει:
Το ποσό του φόρου που εκπίπτει από το συνολικό φόρο που προκύπτει με βάση τη φορολογική κλίμακα σύμφωνα με τις διατάξεις του 8ου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν.2238/1994 περί αποδείξεων, όπως ισχύει για το οικονομικό έτος 2011, δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 300 ευρώ ανά φορολογούμενο. Στις περιπτώσεις που έχει γίνει εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους 2011 και έχει συμψηφιστεί φόρος μεγαλύτερος από 300 ευρώ, ο επιπλέον αυτός φόρος βεβαιώνεται με την ειδική εισφορά φυσικών προσώπων, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος άρθρου.
«Αυτό δεν θα γίνει … δεν θα υπάρξει τέτοιου είδους μέτρο», τόνισε ο κ. Βενιζέλος, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο του τηλεοπτικού σταθμού Alter, επισημαίνοντας πως ο τρόπος υπολογισμού των αποδείξεων θα αλλάξει από του χρόνου.
Νωρίτερα είχε εκφράσει τη διαφωνία του με ένα τέτοιο ενδεχόμενο ο έτερος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θεόδωρος Πάγκαλος, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, στον οποίο επίσης είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις του και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Πρωτόπαπας, λέγοντας ότι το ζήτημα αυτό δεν είχε τεθεί στις συζητήσεις που έγιναν στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής ομάδας του κυβερνώντος κόμματος.
Ο υπουργός Οικονομικών αν και χαρακτήρισε «σκληρά» και «άδικα» τα μέτρα που περιέχονται στον εφαρμοστικό νόμο, σημείωσε πως «οι αριθμοί δεν μπορούσαν να κλείσουν διαφορετικά», επισημαίνοντας ότι τις επόμενες εβδομάδας θα προωθηθούν τάχιστα και κατά προτεραιότητα τα μέτρα για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών.
Από 400 έως 500 ευρώ το τέλος επιτηδεύματος
Στις ό,τι αφορά τα υπόλοιπα μέτρα, στον εφαρμοστικό νόμο εξειδικεύονται τα ποσά του ελάχιστου ετήσιου τέλους που θα κληθούν να πληρώσουν ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες. Συγκεκριμένα θα επιβάλλεται σε επιτηδευματίες και όσους ασκούν ελευθέριο επάγγελμα, εφόσον τηρούν βιβλία Β΄ή Γ΄ κατηγορίας του Κ.Β.Σ και θα κυμαίνεται από 400 έως 500 ευρώ ανάλογα με τον πληθυσμό της περιοχής που δραστηριοποιείται ο επιτηδευματίας.
α) Για τις επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους, σε 400 ευρώ ετησίως,
β) Για επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους, σε 500 ευρώ ετησίως,
Η περιοχή του νομού Αττικής λογίζεται ως μια πόλη καθώς και το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
Στις περιπτώσεις λειτουργίας υποκαταστημάτων, επιβάλλεται επιπλέον τέλος 300 ευρώ για κάθε υποκατάστημα.
Σε περίπτωση διακοπής της δραστηριότητας μέσα στη χρήση, το τέλος επιτηδεύματος περιορίζεται ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης ή της άσκησης του επαγγέλματος.
Εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητα τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους.
Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες για τα πρώτα πέντε έτη άσκησης της δραστηριότητάς τους, από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας.
Η εισφορά αλληλεγγύης
Σε ό,τι αφορά την εισφορά αλληλεγγύης, επιβάλλεται κλιμακωτά στα εισοδήματα που προέκυψαν κατά τις διαχειριστικές χρήσεις 2010-2014 και δηλώνονται με τις δηλώσεις των αντίστοιχων οικονομικών ετών 2011-2015.
Η εισφορά θα επιβάλλεται ως εξής:
* για εισόδημα από 12.001 έως 20.000 ευρώ συντελεστής 1%
* για εισόδημα 20.001 ευρώ έως 50.000 ευρώ συντελεστής 2%
* για εισόδημα 50.001 έως 100.000 ευρώ συντελεστής 3%
* για εισόδημα 100.001 και άνω συντελεστής 4%
Η εισφορά θα υπολογίζεται με συντελεστή 5% για τα εισοδήματα του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Βουλής, των Βουλευτών, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης, των Υπουργών, των Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων, των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειαρχών και των Δημάρχων.
Στις 8.000 ευρώ το αφορολόγητο
Σε ό,τι αφορά το αφορολόγητο όριο, πέφτει στις 8.000 ευρώ για τα φετινά εισοδήματα. Από το τμήμα του εισοδήματος από 8.000 ευρώ έως 12.000 ευρώ επιβάλλεται συντελεστής 10%. Για τους νέους ηλικίας έως και 30 ετών, για τους συνταξιούχους άνω των 65 ετών και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, το αφορολόγητο ποσό παραμένει στις 12.000 ευρώ. Ειδικά για τους παραπάνω συνταξιούχους και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, όταν το συνολικό τους εισόδημα είναι από 12.000 και πάνω, το ποσό του φόρου που προκύπτει με βάση την κλίμακα περιορίζεται ώστε το συνολικό καθαρό εισόδημα που προκύπτει μετά την αφαίρεση του φόρου να μην υπολείπεται του ποσού των 12.000 ευρώ.
Περικοπές στις φοροαπαλλαγές
Προβλέπονται ακόμη σημαντικές περικοπές στις φοροαπαλλαγές. Ειδικότερα αλλάζει ο τρόπος έκπτωσης των ιατρικών εξόδων, τόκων από στεγαστικά δάνεια πρώτης κατοικίας που καταβάλλονται από την 1.1.2011 και μετά όπως και των ασφαλιστικών εισφορών και αντί για έκπτωση ολόκληρου του ποσού από το εισόδημα, θα εκπίπτει το 20% των δαπανών αυτών από το φόρο που συνεπάγεται φορολογική επιβάρυνση.
Επίσης αν το εισόδημα που δηλώνει ο φορολογούμενος υπερβαίνει τα 40.000 ευρώ, τότε για το τμήμα του εισοδήματος που υπερβαίνει το ποσό αυτό, η έκπτωση μειώνεται στο 10%. Από τη μείωση του 10% εξαιρούνται οι δαπάνες για ενεργειακή αναβάθμιση των ακινήτων.
Συγκεκριμένα, θα εκπίπτουν από το φόρο 20% οι ακόλουθες δαπάνες:
* Τόκοι στεγαστικών δανείων για την απόκτηση πρώτης κατοικίας που καταβάλλονται από 1/1/2011 και μετά, ανεξάρτητα του χρόνου σύναψης του δανείου καθώς και του χρόνου χορήγησης της προκαταβολής.
* Το συνολικό ετήσιο ποσό των εξόδων ιατρικής περίθαλψης του φορολογουμένου και των λοιπών προσώπων που τον βαρύνουν.
Η διάταξη αυτή ισχύει για εισοδήματα και δαπάνες που πραγματοποιούνται από 1/1/2011 και μετά.
Έκτακτη εισφορά σε αντικειμενικές δαπάνες
Στο νόμο περιλαμβάνεται ακόμη έκτακτη εισφορά 5% σε επιβατικά αυτοκίνητα άνω των 1929 κυβικών εκατοστών (με εξαίρεση όσα έχουν παλαιότητα άνω των 10 ετών και των αναπήρων) σε σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των 6 μέτρων καθώς και σε πισίνες, και αεροσκάφη, ανεμόπτερα, ελικόπτερα.
Ο συντελεστής 5% θα επιβάλλεται επί της τεκμαρτής δαπάνης διαβίωσης που προκύπτει σε κάθε περίπτωση.
Νέα αυξημένα τεκμήρια διαβίωσης
Το τεκμήριο διαβίωσης με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της ιδιοκατοικούμενης ή μισθωμένης ή της δωρεάν παραχωρούμενης κύριας κατοικίας ορίζεται κλιμακωτά. Έτσι για τα 80 πρώτα τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων της κατοικίας, το τεκμήριο ισούται με 40 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα επόμενα από 81 μέχρι και 120 τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων, ισούται με 65 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα επόμενα από 121 μέχρι και 200 τετραγωνικά μέτρα, ισούται με 110 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα 200 ένα έως 300 τετραγωνικά μέτρα με 200 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και για τα πλέον των 300 τετραγωνικών μέτρων με 400 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
Για τον υπολογισμό του τεκμηρίου διαβίωσης των βοηθητικών χώρων θα υπολογίζεται ποσό σαράντα ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.
Το τεκμήριο διαβίωσης για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, ορίζεται ως εξής:
* για τα αυτοκίνητα μέχρι χίλια διακόσια κυβικά εκατοστά σε τέσσερις χιλιάδες ευρώ.
* για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των χιλίων διακοσίων κυβικών εκατοστών προστίθενται εξακόσια ευρώ ανά εκατό κυβικά εκατοστά μέχρι τα δύο χιλιάδες κυβικά εκατοστά.
* για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των δύο χιλιάδων κυβικών εκατοστών προστίθενται εννιακόσια ευρώ ανά εκατό κυβικά εκατοστά και μέχρι τρεις χιλιάδες κυβικά εκατοστά.
* για αυτοκίνητα μεγαλύτερα από τρεις χιλιάδες κυβικά εκατοστά προστίθενται χίλια διακόσια ευρώ ανά εκατό κυβικά εκατοστά.
Για τον υπολογισμό των τεκμηρίων των σκαφών αναψυχής ισχύουν τα εξής:
* για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα και μη, ολικού μήκους μέχρι πέντε μέτρα, το τεκμήριο θα είναι τέσσερεις χιλιάδες ευρώ.
* για σκάφη πάνω από πέντε μέτρα το πόσο αυτό αυξάνεται κατά δύο χιλιάδες ευρώ το μέτρο».
* για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρο ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και επτά μέτρα, το τεκμαρτό εισόδημα είναι δώδεκα χιλιάδες ευρώ, πάνω από επτά και μέχρι δέκα μέτρα προστίθενται τρεις χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δέκα και μέχρι δώδεκα μέτρα προστίθενται επτά χιλιάδες πεντακόσια ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δώδεκα και μέχρι δεκαπέντε μέτρα προστίθενται δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δεκαπέντε και μέχρι δεκαοκτώ μέτρα προστίθενται είκοσι δύο χιλιάδες πεντακόσια ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δεκαοκτώ και μέχρι είκοσι δύο μέτρα τριάντα χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους και πάνω από είκοσι δύο μέτρα προστίθενται πενήντα χιλιάδες ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους».
Σε ό,τι αφορά το τεκμήριο διαβίωσης για τις πισίνες προβλέπονται τα ακόλουθα: Θα είναι εκατόν εξήντα ευρώ το τετραγωνικό μέτρο μέχρι τα εξήντα τετραγωνικά μέτρα και τριακόσια είκοσι ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για επιφάνεια άνω των εξήντα τετραγωνικών μέτρων».
Αυξάνονται τα τέλη κυκλοφορίας
Επίσης, προβλέπονται αυξημένα τέλη κυκλοφορίας 12,5% για τα ΙΧ αυτοκίνητα.
Παράταση στην αναστολή πλειστηριασμών
Παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2011, με διάταξη του εφαρμοστικού νόμου, η αναστολή των πλειστηριασμών οι οποίοι επισπεύδονται για την ικανοποίηση χρηματικών απαιτήσεων που δεν υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ από πιστωτικά ιδρύματα, εταιρείες παροχής πιστώσεων και από τους εκδοχείς των απαιτήσεων αυτών.
Εργασιακά
Στις εργασιακές σχέσεις οι βασικές αλλαγές έχουν ως εξής:
- Θεσμοθετείται το ελαστικό δεκάωρο χωρίς υπερωριακή αμοιβή για το χρόνο απασχόλησης που υπερβαίνει το οκτάωρο (με αντάλλαγμα την υπόσχεση για ρεπό).
- Θεσμοθετείται η δυνατότητα απασχόλησης νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας νέων κάτω των 25 χρονών με μισθό αισθητά κατώτερο (έως και 20%) από ότι ορίζουν οι αντίστοιχες κλαδικές συμβάσεις ή ακόμα και η Εθνική
Γενική Συλλογική Σύμβαση
- Ανοίγει ο δρόμος για ραγδαία αύξηση των επιχειρησιακών και ατομικών συμβάσεων αφού θεσπίζεται η δυνατότητα τέτοιων συμβάσεων όχι πλέον με συναπόφαση των σωματείων αλλά με τη συναίνεση «Ενώσεων Προσώπων» (ως ένωση προσώπων θεσπίζεται μια «συλλογικότητα» που εκπροσωπεί το 25% των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που απασχολούν άνω των 20 εργαζομένων).
Σχετικά με τα ασφαλιστικά δικαιώματα προβλέπονται τα εξής:
- Θεσπίζεται ειδική εισφορά σε συντάξεις που ξεπερνούν τα 1.700 ευρώ ή σε συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 60 ετών.
- Θεσπίζεται ειδική εισφορά στις επικουρικές συντάξεις που ξεπερνούν τα 300 ευρώ.
- Θεσπίζεται κράτηση 1% υπέρ ανεργίας στον ιδιωτικό τομέα (0,50 ο εργαζόμενος και 0,50 ο εργοδότης) ενώ στο δημόσιο η κράτηση αυτή θα φτάνει ακόμα και στο 3% και θα καταβάλλεται εξολοκλήρου από τον εργαζόμενο.
- Από 1η Αυγούστου οι δικαιούχοι των ταμείων ΟΑΕΕ ΕΤΑΑ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ υποχρεούνται σε κράτηση δέκα ευρώ μηνιαίως υπέρ ανεργίας.
- Αυξάνει η εισφορά των αγροτών για τις συντάξεις ΟΓΑ
- Περικόπτεται κατά 10% το εφάπαξ όλων των δημοσίων υπαλλήλων που έκαναν αίτηση συνταξιοδότησης μετά την 1.1.2010, ενώ οι αντίστοιχοι συνταξιούχοι της ΔΕΗ χάνουν πλέον από το εφάπαξ 15%.
Επιδότηση ανέργων
Για την 1η επιδότηση θεσπίζεται ως ελάχιστη υποχρέωση η κατοχή 80 ενσήμων ετησίως για τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ μετά την 1η επιδότηση θεσμοθετείται ως προϋπόθεση για νέα επιδότηση η κατοχή 150 ενσήμων στον τελευταίο χρόνο πριν την επιδότηση.
Στον εφαρμοστικό νόμο προβλέπονται ακόμη μέτρα για τον περιορισμό των προσλήψεων στους κρατικούς φορείς.
Αναλυτικότερα, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι ο διορισμός των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικοί πίνακες αποτελεσμάτων μετά την 1/1/2009, θα πραγματοποιείται βάσει σειράς επιτυχίας μέχρι την 31/12/2015
Για τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο δημόσιο, προβλέπεται μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις μέχρι το 2015, εκτός από το τρέχον έτος, που θα ισχύσει η μία πρόσληψη για κάθε δέκα αποχωρήσεις, ενώ σημειώνεται ότι οι παραπάνω περιορισμοί δεν ισχύουν για τις εγκρίσεις πρόσληψης συμβασιούχων ορισμένου χρόνου και συμβάσεων μίσθωσης έργου, που εντάσσονται στο πλαίσιο ερευνητικών, αναπτυξιακών συμβολαίων και συγχρηματοδοτούμενων από την ΕΕ, εφόσον η μισθοδοσία τους δεν επιβαρύνει καθ’ οιονδήποτε τρόπο τον κρατικό προϋπολογισμό.
Για πρώτη φορά προβλέπεται όπως το τακτικό προσωπικό που απασχολείται σε δημόσιες υπηρεσίες, σε ΝΠΔΔ και στους ΟΤΑ θα μπορεί να ζητήσει με αίτησή του τη μείωση των ωρών εργασίας του μέχρι και 50% με ανάλογη μείωση των αποδοχών του, για χρονική διάρκεια μέχρι και πέντε έτη. Σε κάθε περίπτωση, ως χρόνος πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας για κάθε νόμιμη συνέπεια, υπολογίζεται μόνο ο χρόνος πραγματικής απασχόλησης.
Όπως είχαν προαναγγείλει οι τέως υπουργοί Εσωτερικών και Οικονομικών, το εξής τυχόν πλεονάζον προσωπικό των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου εντάσσεται σε πίνακες κατάταξης που καταρτίζονται χωριστά για κάθε νομικό πρόσωπο από το ΑΣΕΠ, με βάση αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια (όπως τυπικά προσόντα, εμπειρία, οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, προϋπηρεσία, ειδικές γνώσεις κ.λπ.).
Το προσωπικό που περιλαμβάνεται στους ανωτέρω πίνακες κατάταξης συνεχίζει να λαμβάνει για 12 μήνες από τον χαρακτηρισμό του ως πλεονάζοντος προσωπικού, αποδοχές ίσες με το 60% του βασικού μισθού του. Σε κάθε περίπτωση η καταβολή των αποδοχών του ανωτέρω προσωπικού διακόπτεται, εφόσον το προσωπικό αυτό συνάψει οποιασδήποτε μορφής εργασιακή σχέση.
Από τους εν λόγω πίνακες κατάταξης, το ανωτέρω προσωπικό:
α) μπορεί να μεταφέρεται ύστερα από αίτησή του με την ίδια σχέση εργασίας σε φορείς του δημόσιου τομέα, εφόσον υπάρχουν αιτήματα των φορέων αυτών για πλήρωση θέσεων τακτικού προσωπικού, σε ποσοστό 10% των ετήσιων προσλήψεων, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του προηγούμενου έτους.
β) επιλέγεται ύστερα από αίτησή του κατά προτεραιότητα σε ποσοστό 30% επί του συνόλου των εκάστοτε θέσεων που προκηρύσσονται για απασχόληση προσωπικού ορισμένου χρόνου σε υπηρεσίες και φορείς του δημόσιου τομέα.
γ) προηγείται έναντι όλων των λοιπών κατηγοριών για την επιλογή υποψηφίων για μερική απασχόληση.
δ) μπορεί κατ’ εξαίρεση να αποχωρήσει με εθελουσία έξοδο με βάση ειδικό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.
Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας
Μεταξύ άλλων, ο εφαρμοστικός νόμος προβλέπει την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και την εισαγωγή της «ωρίμανσης και της επενδυτικής ταυτότητας των ακινήτων» και του θεσμού της «επιφάνειας».
Στόχος είναι η προώθηση ενός ευρέος προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων (μέσα σε ένα μήνα θα έχουν ενταχθεί τα πρώτα σχέδια αποκρατικοποιήσεων) και η αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου, προκειμένου, όπως προσδοκά η κυβέρνηση, να εισπραχθούν 50 δισ. ευρώ έως το 2015.
Παράλληλα, για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας δίδεται η δυνατότητα και αλλαγής όρων δόμησης και χωροταξικών σχεδίων. Σημειώνεται, πάντως, ότι στον νόμο δεν περιλαμβάνεται το αυστηρό τριμηνιαίο χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα.
Ταυτόχρονα, στο Ταμείο παρέχεται η δυνατότητα να αγοράζει ομόλογα του Δημοσίου, να παρέχει εγγυήσεις στο Δημόσιο (όχι εμπράγματες) για να δανείζεται είτε από την αγορά είτε από την τρόικα, αλλά και να εκδίδει ομόλογα που θα τα ανταλλάσσει με αυτά του κράτους. Ουσιαστικά, δηλαδή, θα έχει και τη δυνατότητα να «διευκολύνει» το Δημόσιο σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του δημοσίου χρέους.
Ειδικότερα, με βάση τις διατάξεις του εφαρμοστικού νόμου:
- Το Ταμείο έχει αποκλειστικό σκοπό την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, καθώς και περιουσιακών στοιχείων των δημοσίων επιχειρήσεων, των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε ΝΠΔΔ. Τα περιουσιακά αυτά στοιχεία μπορούν να είναι μετοχές, δικαιώματα διαχείρισης και εκμετάλλευσης σε ακίνητα, ή ακίνητα που περιλαμβάνονται ήδη στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και μεταβιβάζονται στο Ταμείο κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή. Η διάρκεια του Ταμείου θα είναι εξαετής, που μπορεί, πάντως, να παραταθεί εφόσον ο σκοπός του δεν έχει εκπληρωθεί. Θα διοικείται από 5μελές διοικητικό συμβούλιο, ενώ στις συνεδριάσεις του θα παρίστανται, ως παρατηρητές, δύο εκπρόσωποι, από τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Οι δύο εκπρόσωποι της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα είναι μεν παρατηρητές στο διοικητικό συμβούλιο, αλλά θα έχουν ενισχυμένο ρόλο (ως μέλη) στο Συμβούλιο των Εμπειρογνωμόνων, το οποίο θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες σε περιπτώσεις εμπλοκών στη διαδικασία αποκρατικοποίησης των περιουσιακών στοιχείων.
- Όσα μεταβιβάζονται στο Ταμείο, δεν μπορούν να επιστρέψουν στον προηγούμενο κύριο ή δικαιούχο, και αναγκαστικά θα «οδεύσουν» προς ιδιωτικοποίηση ή πώληση.
- Από τη στιγμή που μία δημόσια επιχείρηση περνά στον έλεγχο του Ταμείου, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου θα μπορεί, εάν κρίνει απαραίτητο, να προχωρά στην αναδιάρθρωση της ΔΕΚΟ ή ακόμα να την θέσει υπό εκκαθάριση. Παράλληλα, τα καταστατικά των εταιρειών που περνούν στο Ταμείο θα μπορούν να τροποποιούνται (πιθανόν και με μειώσεις προσωπικού), ώστε αυτές να καθίστανται περισσότερο «ελκυστικές» προς αξιοποίηση ή πώληση.
- Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας θα γίνεται, κατά προτίμηση, με πώληση, σύσταση εμπραγμάτων δικαιωμάτων -μεταξύ των οποίων δικαιωμάτων οριζόντιας και κάθετης ιδιοκτησίας-, μεταβίβαση εμπραγμάτων δικαιωμάτων, εκμίσθωση, παραχώρηση χρήσης ή εκμετάλλευσης, ανάθεση της διαχείρισης, εισφορά σε ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια πώληση των μετοχών που προκύπτουν, και τιτλοποίηση απαιτήσεων.
- Τα ακίνητα προς εκμετάλλευση, κατηγοριοποιούνται γενικά (για να ορισθούν οι μετέπειτα χρήσεις τους) σε ακίνητα που έχουν ως προορισμό: τον τουρισμό – αναψυχή, τα επιχειρηματικά πάρκα, τα θεματικά πάρκα – εμπορικά κέντρα – αναψυχή και τις μεταφορικές, τεχνικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές (π.χ. αεροδρόμια – ελικοδρόμια, σιδηροδρομικοί σταθμοί, λιμενικές ζώνες, μονάδες παραγωγής – διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, διαχείρισης αποβλήτων, απορριμμάτων, κ.λπ.
- Οι νέοι γενικοί όροι δόμησης είναι: για τον τουρισμό- αναψυχή (0,2), τα επιχειρηματικά πάρκα (0,3), τα θεματικά πάρκα- εμπορικά κέντρα- αναψυχή (0,4) και τις χρήσεις μεταφορικών, κ.λπ. λειτουργιών (0,4).
- Με προεδρικά διατάγματα, μπορεί να τροποποιούνται εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια και σχέδια πόλεως, καθώς και πολεοδομικές μελέτες ή και να καθορίζονται ειδικές χρήσεις γης και ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης για τα εντός σχεδίου πόλεως δημόσια ακίνητα, ακόμη και κατά παρέκκλιση από τους ισχύοντες στην περιοχή όρους και περιορισμούς δόμησης, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού.
- Για την αξιοποίηση των δημοσίων ακινήτων επιτρέπεται και η απευθείας παραχώρηση στον κύριο της επένδυσης ή στον έλκοντα εξ αυτού δικαιώματα, της χρήσης αιγιαλού και παραλίας και του δικαιώματος εκτέλεσης, χρήσης και εκμετάλλευσης λιμενικών έργων ή επέκτασης, ήδη υφιστάμενων στην περιοχή, λιμενικών εγκαταστάσεων. Η παραχώρηση γίνεται για χρονικό διάστημα έως 50 χρόνια.
- Ορίζεται, τέλος, ότι «επιφάνεια» είναι το εμπράγματο δικαίωμα φυσικού ή νομικού προσώπου να κατασκευάζει κτίσμα σε έδαφος δημοσίου κτήματος, που δεν του ανήκει, και να ασκεί σε αυτό τις εξουσίες, που παρέχει το δικαίωμα της κυριότητας.
Κατεβάστε από ΕΔΩ ολόκληρο τον εφαρμοστικό νόμο σε μορφή αρχείου pdf
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνολικές προβολές σελίδας